ESport je termin kojim se naziva organizirano, natjecateljsko igranje na najvišoj, profesionalnoj razini, za plaću, fond nagrada itd. ispred žive publike ili preko internetskog prijenosa u sustavu s pravilima i organiziranim, sponzoriranim ligama ili turnirima. Te se igre igraju na računlima ili konzolama, a danas su izuzetno popularne.
Što je eSport?
Koncept igranja video igara profesionalno kontroverzna je tema od nastanka video igara. No, igranje igara profesionalno prešlo je dalek put od prvog zabilježenog natjecanja 1972. do danas. Elektronički ili digitalni sport (u daljnjem tekstu eSport) je narastao u popularnosti puno više i brže nego su mnogi mogli zamisliti.
Natječe se u raznim žanrovima, raznim igrama na raznim platformama.
Koncept natjecateljskog igranja započeo je u listopadu 1972. s igrom imena SPACEWAR. Na ovom događaju, 24 studenta su u Stanfordovom AI laboratoriju sudjelovala na natjecanju zvanom Intergalaktička Spacewar Olimpijada. Nagrada je bila godišnja pretplata na časopis Rolling Stone, koji je napravio i reportažu o događaju i tako zabilježio povijest.
Vrijedno spomena je svakako i prvo masovno natjecanje u igri Space Invaders u organizaciji Atarija, sa više od 10 000 sudionika. Svakako, jedan od događaja koji su otvorili put eSportu kakvog imamo danas.
Pravo „rođenje“ ovog fenomena s pravom se smješta u 1990-te i prva prava eSport natjecanja. Turnir Red Annihilation, održan 1997. godine, smatra se prvom pravom pojavom eSporta.
Turnir u igri Quake, pucačini iz prvog lica (FPS), imao je 2000 sudionika, a pobjednik je kao nagradu dobio Ferrari glavnog dizajnera igre, Johna Carmacka. Samo par tjedana kasnije, počela je liga imena Cyberathelete Professional League (CPL) koja je nakon nekog vremena imala nagradni fond od 15 000 američkih dolara. Quake 2 ima status legende, natjecanja postoje i danas.
Taj fond je daleko od današnjih, primjerice igra DOTA2 za svoj veliki godišnji turnir The International imala je nagradni fond od 25 milijuna dolara.
No, sudjelovanje na turnirima nije jedini način kako zaraditi u eSportu. Osim turnira, igrači imaju plaću od tima za koji igraju, a financije najčešće dolaze od sponzora. Primjerice, prosječan profesionalac u igri League of Legends zarađuje 35 000 američkih dolara, kao plaću od Riot Gamesa, uz turnire i sponzorstva i streaming, taj iznos raste i usporediv je s primanjima u MLS-u, američkoj profesionalnoj nogometnoj ligi.
Esportovi se odvijaju na različitim digitalnim bojištima, od popularnijih žanrova to su FPS, strategije (RTS), sportske simulacije, MOBA, itd.
1. FPS
U žanru FPS-ova, tj. pucačina iz prvog lica, reprezentativan je primjer igre Counter Strike: Global Offensive. U CS:GO igraju dva tima jedan protiv drugog, jedan kao ekipa terorista, a drugi kao antiteroristički tim. Na turniru iz 2018., ELEAGUE Major: Boston 2018 fond nagrada bio je milijun američkih dolara. Na našem području možete pogledati CSAdria ligu, koja okuplja igrače iz Hrvatske, Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Albanije i Makedonije.
2. Strategije (RTS)
Žanr strategija u stvarnom vremenu, tj. RTS, popularizirao je StarCraft: Brood War, ponajviše u Južnoj Koreji, a zatim i ostatku svijeta. StarCraft je igra u kojoj igrač bira između 3 vrste, svaka sa svojom tehnologijom, građevinama i jedinicama. StarCraft je zahtjevna igra na mikro i makro razini menadžmenta.
3. Igre kartama
Igre kartama, poput igre Hearthstone, nude igru jedan na jedan u kojoj igrači moraju pobijediti jedan drugog kreaturama ili magijom, svaki sa svojim jedinstvenom špilom karata, digitalnim naravno.
4. Sportske simulacije
Sportske simulacije, poput igre FIFA, su toliko popularne i rastu da u njih ulažu i mnogi nogometni klubovi, koji uz svoju „stvarnu“ franšizu žele i prisutnost u natjecanjima u digitalnoj formi, a tako i nova tržišta.
5. MOBA
Najveći dio eSporta kolača uzima žanr MOBA. MOBA je kratica za koncept internetske arene, ili bojišta u kojem se dva tima po 5 igrača, bore za prevlast. MOBA, kao žanr, nastala je iz modifikacije za WarCraft 3, važno je napomenuti da su tu modifikaciju izradili ljudi iz zajednice koja se okupljala oko igre. Prva verzija te igre zvala se DotA što stoji za Defense of the Ancients. „Ancients“ predstavlja dvije strukture, svaka u vlasništvu jednog tima, a cilj igre je uništiti strukturu protivničkog tima.
Najpopularniji predstavnici žanra su DOTA2 i League Of Legends. DOTA2 ima najveći fond nagrada u svijetu eSporta, prošlogodišnji turnir The International 2017 imao je fond nagrada od zamalo 25 milijuna američkih dolara, turniri pod etiketom Premier, Major i Minor, daju manje nagradne fondove koji se i dalje mjere u stotinama tisuća i milijunima dolara, kao npr. The Bucharest Major sa fondom od 1 000 000 dolara.
Budućnost elektroničkih sportova je, neporecivo, u usponu. Tomu svjedoči i izjava Internacionalnog olimpijskog odbora, koji je izjavio da „elektronički sportovi pokazuju snažan rast, poglavito među mlađom populacijom u raznim zemljama“. Dodali su još da se eSport može smatrati sportskom aktivnosti, te da su igrači usporedivi s igračima tradicionalnih sportova pošto rade i treniraju vrlo visokim intenzitetom. Sve je više Google pretraga mladih koji pokušavaju saznati kako postati profesionalnim gejmerima, a vidjet ćemo što vremena koja dolaze nose eSport aktivnostima.