U ovoj objavi ćemo objasniti što je domena, odnosno naziv domene. Pročitajte u nastavku kada se koristi naziv domene, za što koristimo domene i što kada je neka domena zauzeta?
Što je domena?
Domena, odnosno naziv domene je tekstualni niz koji će usmjeriti korisnika na određenu brojčanu IP adresu na kojoj se nalazi sadržaj. Putem preglednika, uz pomoć DNS-a, korisnik će lako otvoriti neki web site (Google.com), umjesto da pamti i koristi njegovu IP adresu (103.21.244.2). Računala, serveri i aplikacije koje obavljaju sve pozadinske procese, koriste IPv4 ili IPv6 protokol koji je brojčani i teško je čitljiv nama ljudima. S ciljem da se izbjegnu poteškoće, nama lakši pristup je korištenje domena, od kojih svaki naziv domene pokazuje na isključivo jedan izvor – jednu IP adresu. DNS radi u pozadini, a glavni zadatak koji obavlja jeste „prevođenje“ sa strojnog (IP) jezika na nama razumljiv (domena) jezik. U stručnoj terminologiji to zovemo DNS lookup.
Sada ste naučili što je domena, pa ćemo krenuti dalje.
Tko upravlja nazivima domena?
Nazivima domena upravljaju registri, što znači da ne može svatko odabrati domenu koju poželi. U slučaju da je neka domena zauzeta, one se ne može koristiti dva puta. Vlasnik domene, koju je odabrao i zakupio, može koristiti tu domenu u periodu kojem plaća uslugu registru. Trenutno brojimo više od 300 milijuna registriranih domena. Naravno, mjesta za registriranje novih domena uvijek ima, samo treba pažljivo odabrati domenu za site, i u slučaju da je slobodna, registrirati je na vrijeme.
Razlika između domene i poveznice
Poveznica – link, odnosno (URL – Uniform Resource Locator) često zovemo web adresom. Poveznica u sebi sadrži naziv domene, ali i druge informacije. Na primjer, web adresa (poveznica) https://dir.hr/ u sebi ima naziv domene dir.hr, ali i druge informacije. Tako imamo „https“ – protokol, i o tome smo već pisali. U slučaju da otvorite neku objavu, poveznica će nadodati i putanju prema baš toj objavi. Sama domena nema informacije koje ima poveznica, i tu je tehnička razlika između ta dva pojma.
Kako sačuvati domenu
Naziv domene je naziv vaše web stranice i svaki vlasnik web stranice želi imati prepoznatljivo i smisleno ime web stranice. Naziv domene može biti kombinacija slova i brojeva, te se može koristiti crtica „minus“ za razdvajanje pojmova u nazivu. Kompletan naziv domene tvori i nastavak (.com, .net, …) koji je neophodan dio svake domene.
Zakup naziva domene obično se radi na rok od 1 godina, ili više godina, na što se može ostvariti i određeni popust. Cijene domene variraju, ovisno o ponudi registra, i periodu na koji želite zakupiti domenu. Ipak, možemo kazati da cijena domene obično bute između 10-20 USD za trajanje od 1 godine. Ovdje mislimo na slobodne domene, koje su slobodne za registriranje.
Postoje premium domene, koje naravno imaju i premium cijene. Riječ je o posebnoj kategoriji domena, a njihova vrijednost daleko prelazi gore spomenuti iznos.
Jednom zakupljena domena ostaje u vašem vlasništvu koliko god radite produljenje zakupa.
Treba naglasiti da naziv domene ne smije sadržavati u sebi brand-name koji je zaštićen, i u tom slučaju domenu možete lako izgubiti. Pored toga, možete biti novčano kažnjeni, u slučaju da se pokrene spor oko naziva domene koji ste odabrali.
Zanimljivosti prije kraja
Napisat ćemo par zanimljivih činjenica u vezi registracije domena i nekih naziva za domene.
Danas imamo više od 300 milijuna registriranih domena, a brojka novih se povećava za skoro 100 tisuća novih naziva svakog dana.
Prva registrirana domena u svijetu bila je symbolics.com, a registrirana je 15. ožujka 1985.godine. To je službeno i prva .com domena u svijetu.
Sve do 1995.godine, registracija domene je bila besplatna. Te godine je Network Solutions dobio za pravo da naplaćuje registraciju novih domena, a cijena registracije kretala se oko 100 USD za zakup na dvije godine. Već 1997.godine cijena zakupa na 2 godine pala je na 70 USD. Značajno pojeftinjenje bilo je zabilježeno tek kada je osnovan (Internet Corporation for Assigning Names and Numbers ured) ICANN za kontrolu registracije domena. Danas se cijene domena kreću od par dolara za jednogodišnji zakup. Imamo i premium domene kojima se cijene penju na tisuću američkih dolara za prvu registraciju. Kasnije produljenje takvih domena cjenovno se ne razlikuje od ostalih.
Zanimljivo je spomenuti da je Google.com domena trebala biti Googol.com, ali su u kompaniji zbog pogrešnog sricanja registrirali pogrešan naziv domene. U tom trenutku su vodeću ljudi kompanije bili ljudi zbog pogreške, ali su se odlučili zadržati taj naziv, što se danas vidi kao veliki uspjeh. Google je postao sinonim sam po sebi, i jedna je od najpoznatijih riječi u svijetu.
Ako ste se odlučili registrirati novu domenu, napomenut ćemo vas da su svi nazivi sa 3 znaka već zauzeti. Ove domene su već odavno zauzete iz jednostavnog razloga, lako se pamte i tražene su. Na nekima od njih se ne nalazi web site, i prodaju se na aukcijama. Cijene su naravno vrlo visoke i nisu za svakoga.
Jedno zanimljivo upozorenje. Ako ste tek ušli u ovaj svijet i registrirali ste svoju prvu domenu, prilikom registracije, vaš registar vas traži podatke. Ukoliko ste unijeli pogrešne podatke, i ne ispravite greške na vrijeme, vaša domena se može otkazati i možete je izgubiti.
Par riječi za kraj
Napisali smo što je domena, i kakvu ulogu ima u internet svijetu. Osim toga, saznali ste što je URL, i kakva je razlika između naziva domene i web adrese koju vidimo u pregledniku. Kako smo već spomenuli u tekstu iznad, DNS je ključni mehanizam, koji nam pomaže da strojnu adresu prevedemo u nama razumljiv naziv koji želimo posjetiti.
U slučaju da je neka domena već zauzeta, predlažemo da potražite slobodne nazive koji na što bolji način opisuju vaše internet stranice i posao s kojim se predstavljate.